Disclaimer

All personal images and contents on this page are copyrighted and the sole property of shustory.blogspot.com. No one is given permission to use any images from this blog without my written permission.

Thursday, December 22, 2011

Jujurnya seorang Anak

by Wardina Safiyyah OfficialPage


Benarlah kanak-kanak sangat jujur. Ketika dalam kereta Amna menegur saya, 
"Amna perasan Umi dah tak baca Quran sperti sebelum ni" katanya. 
Allah! Memang dia perasan, mereka selalu memerhatikan kita. Sejujurnya 1-2 hari ini saya sungguh sibuk! Terdiam saya, terima kasih Amna ingatkan Umi! 
"Betul Amna", jawab saya. "Terima Kasih ingatkan Ummi" Saya pun berbual lagi dengannya, 
katanya "Untuk Amna jadi baik, Umi perlu tunjukkan contoh yang baik dulu". 
Allah, dah macam Ustazah. :) "Betul Amna" kata saya. "Maaf kalau Ummi buat salah". sebelum tu baru marah adik-adiknya tak reti duduk diam dekat belakang. "Apa lagi yang perlu Umi perbaiki?" tanya saya.

Kesimpulannya ada 3 perkara. Saya menulis untuk berkongsi dan pada masa yang sama, saya mahu mengingatkan diri:-

1. Umi perlu bermain dengan lebih kerap dengan anak-anak Umi. :) (secara fizikal dan lebih banyak aktiviti "bersama" mungkin..).

2. Umi perlu menjawab apabila anak-anak Umi panggil (malunya, memang betul, kadangkala kita menyuruh anak-anak menyahut, tapi kita yang buat tak tau je bila mereka memanggil...Insafnya rasa).

3. Umi kena tunjukkan lebih kasih sayang pada Tiger (kucing kesayangannya, errrr....saya tak pernah ada kucing!).




Baik Amna! Terima kasih. Kesimpulannya, benarkan anak-anak menegur kita, kerana mereka sangat jujur! Minta maaf atas kesalahan kita, kerana percayalah kita memang BANYAK melakukan salah kepada mereka.  Takut kita ni menjadi ibu bapa derhaka kerana tidak menunaikan amanah yang sepatutnya, seperti menunjukkan contoh tauladan yang baik melalui PERBUATAN. Teruskan memperbaiki diri, kerana mereka melihat setiap apa yang kita lakukan!

Remember...parenting is about PARENTS!

No comments:

Post a Comment