Disclaimer

All personal images and contents on this page are copyrighted and the sole property of shustory.blogspot.com. No one is given permission to use any images from this blog without my written permission.

Monday, March 14, 2011

Ada apa dengan Nama?

Jumaat lepas, masa on the way Mr.Hubby hantar shu ke tempat kerja, dengar la siaran radio IKIM. Ada talk dari seorang ustaz, Shu tak sure topik apa, tapi ustaz itu ade menyebut pasal "nama" dan Mr. hubby setuju dengan kenyataan ustaz tersebut. Kemudian Mr. hubby bersuara dan menyuarakan isi pandangannya.

Mr. Hubby hairan kenapa orang Melayu suka pendekkan nama sehingga ada yang nama dipendekkan itu membawa makna yang kelakar atau tidak baik.

Cerita Mr. Hubby lagi, satu masa dulu Mr. Hubby pernah berkenalan dengan seseorang;
Orang itu memperkenal diri, "Nama aku Muzammil, tapi ko boleh panggil aku 'Mil', ape nama ko?".
Mr. Hubby jawab, "Nama saya Hamid".
Orang tu, "Ok, aku panggil ko Mid ye".
Mr. Hubby membantah, "No no no, Call me Hamid, no Mid or whatsoever".

Mr. Hubby cakap, Muzammil tu adalah antara nama-nama Mulia Nabi Muhammad s.a.w, kenapa perlu pendekkan jadi 'Mil', apa maksud 'Mil' tu?

Shu pun kene tegur gak, sebab memanggil nama anak sedara Shu sebagai 'UL' yang disingkatkan daripada 'Nurul'. 'UL' tu ada makna ke?. 'Nurul' tu kan maknanya "Cahaya", cantikkan maknanya...

Kalau nama yang dipendekkan itu masih membawa makna yang baik, ianya tidak menjadi masalah. Tapi macam mana pula kalau membawa makna yang tidak baik atau hina?. Kalau nak bagi contoh nama2 yang dipendekkan dan tidak membawa makna apa2 terlalu banyak rasanya seperti Lan (Azlan), Mail (Ismail-Nama Nabi) etc.

Ada jugak Shu argue dengan Mr. Hubby, nama pendek tu senang nak panggil dan diingati atau lebih mesra. Tapi, bila fikir2 balik betul jugak. Susah2 ibubapa kita fikir nama kita sebelum lahir, bagi nama cantik2 serta indah maknanya. Tapi bila keluar kat dunia ni, orang panggil dengan panggilan yang tak bermakna. Shu pernah dengar, orang cakap nama tu umpama doa, sebab itu ibubapa perlu menamakan anak dengan yang membawa makna yang baik. Lagipun, nama yang diberikan oleh ibubapa kita yang akan dipanggil di padang Mashyar nanti.

Abu Dawud telah meriwayatkan dari Abu Darda’ r.a. katanya, Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya kamu semua akan dipanggil dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu pada Hari Kiamat, maka perelokkanlah nama-nama kamu.

Jadinya, Shu bersetuju dengan pendapat Mr. Hubby. Sebagai permulaan, kene betulkan diri sendiri dahulu. Lepas ni, kalau kenalkan diri dengan orang, kene la kenalkan diri sebagai "Shuhada" dan bukannya "Shu". Tapi "Shu" masih boleh digunakan sebagai nama pena dalam blog kan?.

Then, ini juga boleh dijadikan panduan untuk meletakkan nama anak Shu nanti. Biasanya nama yang mempunyai 2 suku kata lebih senang diingati dan disebut berbanding 3 suku kata.

Lagi satu info, not sure sama ada kita aware atau tidak mengenai isu ini. Sekarang dah tak dibenarkan untuk memendekkan ejaan "Muhammad" kepada 'Muhd' atau'Mohd'. Shu pun tak pasti bila arahan ini dikeluarkan.

Shu ada terjumpa artikle ni masa surf pasal nama. Insyaallah, ianya boleh dijadikan panduan untuk kita memilih nama2 anak2 kita kelak. (klik sini)

p.s: Jadinya, shu dengar talk dari Mr. Hubby sepanjang perjalanan ke tempat kerja jumaat minggu lepas.

5 comments:

  1. Naddia: Cakap baik2 dengan abang kamu, "mak ayah kita susah2 bagi nama cantik2, panggil la dengan nama yang diberikan tu".

    ReplyDelete
  2. betol tu shuhada... ain tgk drama ahmad muhammad.. citer yg banyak pengajaran..

    ain dah sediakan nama baby girl n boy (sbb tak tahu jantina).. agak mencabar sbb nak org panggil anak kita dgn nama yg baik maksudnya. dan cuba sedaya upaya kalu org panggil dgn nama ringkas pon ada maksud..

    contohnya kalu letak nama anak firdaus.. then esok2 kalu dah besar kengkawan dia panggil dia Aus pon xpe.. sbb Aus tu tetap ada maksud.. huhu mencabar kan..

    ReplyDelete
  3. saya pon ade dgr kt ikim pasal topik 'nama' ni. very interesting n mbuka minda... Zaman sekarang org lebih suka panggil nama singkatan xpon lebih kepada nama2 mat saleh yg glamer. Ikot trend pon iyer jugak.

    Apa pon nama yang terbaik untuk anak2 sebagai doa, tanggungjwb yang digalas kita sbg ibu dan bapa. mudah2 menjadi anak soleh dan solehah insyaAllah.

    http://annehashed.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Ain: Tu la, bila nak cari nama anak, kene pk jugak nama panggilan dia.

    Puan Nurul: Setuju, kebanyakan ibubapa pilih nama ikut trend. Anyway, thanks kerana menjengah ke blog saya.

    ReplyDelete