Disclaimer

All personal images and contents on this page are copyrighted and the sole property of shustory.blogspot.com. No one is given permission to use any images from this blog without my written permission.

Monday, June 28, 2010

Juliet's Wedding Reception

Ini cerita Sabtu minggu lepas, attended for Juliet's wedding reception at Cyberview Lodge Resort & Spa, Cyberjaya. Ini kali kedua menghadirkan diri ke jemputan majlis perkahwinan orang cina. Kali pertama attended for Lynna's wedding pada tahun 2006 kalau tak silap. Majlis masyarakat cina dan melayu berbeza, kalau majlis orang cina, diaorang ada RSVP, jadi orang2 yang dijemput kene sahkan kehadiran mereka supaya penganjur majlis boleh reserve dan arrange tempat duduk untuk majlis tu nanti. Lain berbanding dengan masyarakat melayu, orang2 yang hadir di majlis tu adalah datang dan pergi. So kita boleh datang bila2 masa according to time range. Tapi masyarakat melayu pun dah banyak yang buat style macam ni. Then, amalan masyarakat orang cina, bila attend wedding, akan beri Ang Pow. Berdasarkan apa yang diberitahu oleh kawan2, kalau kat KL kadarnya bermula daripada RM80. Nilai ang pow juga mengambil kira lokasi majlis diadakan. Maknanya, kalau buat kat tempat mahal, jadi ang pow nya pun kene lebih dan begitulah sebaliknya. Ini bukan saya yang cakap ye, my chinese friends told me so. So kalau, kita datang berteman, kita gandakanlah kadar tu.

Bila teringat pengalaman pertama kali macam kelakar pun ada, ingat majlis kahwin orang cina ni, sama la macam orang melayu, datang bawa hadiah. Jadi, that day, carilah hadiah untuk kawan ni, takkan nak datang tangan kosong je kan. Malu ar. Dah lak tu, datang dengan kawan.

Sambung cerita wedding Juliet, kalau ikut atucara, majlis bermula 7 pm. Since sampai kul 7.30, cik shu rasa dah terlambat. Tapi hakikatnya, ramai yang belum sampai lagi dan dalam pukul 8 lebih baru majlis nak bermula. Kesian my hubby pandu kereta tergesa-gesa, nak sampai on time. Alhamdulillah tak ada apa2 yang diingini berlaku. Bila sampai, kene register dulu untuk sahkan kehadiran, then penyambut tetamu akan beritahu table number. Saya meja 14, semeja dengan budak2 office yang lain.

Suasana malam tu sangat tenang dan dihiburkan dengan lagu2 romantik. Sementara menunggu bride and groom, kitaorang bergambar dan berborak. Decoration simple nice and sweet.
Wedding table centerpiece


Lilin dengan wangian Lavender sebagai door gift untuk tetamu.



From Left:- Me, Su, Ian and Linda at Table 14

Juliet dan Louis berarak masuk ke Cindai Ballroom. She's very pretty on that night.

Dah lama tunggu, perut dah lapar tapi tak boleh makan lagi. Kene tunggu bride and groom masuk ballroom dulu. Bila bride and groom dah masuk dewan, then baru makanan akan dihidangkan.
Menu of the night

Precious 4 hot & Cold Appertizer

Braised Shark's Fin Soup with fresh crab meat

Crispy Barbeque "Pi Pa" Chicken

Steamed fresh red snapper with hong kong Style

Braised "Ling Zhi" mushroom and seasonal green

Steamed lotus Leaf Rice

Mini Bun

Most favorites
Left:- Deep Fried mini bun with lotus paste
Right: Steamed mini bun with Red bean paste

Double boiled Lotus seeds with snow fungus with red dates

Makanan akan dihidangkan satu persatu. Maksudnya, dimulakan dengan appertizer, makan sampai habis, another hidangan pulak sampai. Makanan kat meja kitaorang terlebih2 yer. Sepatutnya 1 meja ada 10 orang, tapi fini dan suami tak dapat datang. Tengah2 majllis, ada yang sudah pulang dulu, so bila datang hidangan seterusnya, semua dah tak larat nak makan.

Juliet cakap kek tu fake. cuma ada sepotong kek kecil untuk dipotong.

Sebelum balik amik gambar dengan bride and groom

Nak jugak amik gambar dengan teddy

Kami pulang sebelum majlis bersurai sebab selepas tu i kene balik port klang untuk sambung preparation majlis i pulak.

2 comments:

  1. bestnya..mia x nak berpeluang gi majlis resepsi org cina

    ReplyDelete
  2. Mia, best la jugak. kita boleh tengok kelainan yang ada pada masyarakat mereka.

    ReplyDelete