Disclaimer

All personal images and contents on this page are copyrighted and the sole property of shustory.blogspot.com. No one is given permission to use any images from this blog without my written permission.

Sunday, June 13, 2010

Kad Jemputan

Cerita tentang kad jemputan, Cik Shu tempah kat Epsilon Cards, Wisma Khoo Boon Kim, Jalan Pos Baru, Klang. The thing yang buat Cik Shu pilih kedai ni sebab diaorang boleh siapkan kad dalam tempoh dua minggu. Seminggu untuk check artwork dan kad boleh diambil lepas seminggu confirm artwork. Kebanyakan kedai yang cik shu survey, bagi tempoh 3 minggu untuk siap.

Masa nak tempah kad kahwin ni, ayat pertama yang cik shu tanya ialah, "Bila boleh siap?". Bila diaorang cakap je 2 minggu, terus cik shu deal dengan diaorang tanpa pikir untuk survey kedai lain.

Soalan kedua pulak, "Tunjukkan saya sample kad 50 sen kebawah, saya nak tempah 500 keping". Perghhhh... bajet giler. Yer, memang cik shu cut cost untuk kad. Buat apa nak mahal2, tak pernah pun cik shu tengok orang frame kad jemputan kahwin yang orang lain bagi. Kad2 kahwin daripada kawan2 cik shu memang la ada cik shu ada simpan sekarang, sebab cik shu akan balas balik kad2 yang diaorang bagi tu. Cik Shu akan pastikan, sape2 yang bagi kad jemputan perkahwinan diaorang kat cik shu, diaorang juga akan dapat kad jemputan dari Cik Shu. Lepas tu, tak simpan dah la. Apa2 pun terpulang pada individu dan kemampuan. Kalau memang kamu idamkan custom design atau hard cover card, go ahead as it is your wish.

Dari segi design, memang dah ada idea dalam kepala otak ni. Cik Shu nak yang simple dan compact. So, i choose the single card instead of folded card. Ade je kad bawah 50 sen yang berlipat, tapi kan nak yang simple. Single card, harga sekeping cuma 40 sen.

Then another issue plak, nak pilih warna. Warna yang ada sangat limited, dan cik shu pun masih belum tetapkan warna tema. Tengok punya tengok berkenan plak dengan warna Gold, lagi pulak kadnya tebal skit daripada yang lain, tapi harganya 45 sen. Masa tu memang dah jatuh chenta la dengan kad warna gold tu. Cik shu tunjukkan muka penuh minat dan muka kesian. Maka, the designer kurangkan harga kepada 40 sen sama seperti yang lain2. Yuhuuuuu.... sukenye discount..discount ni, terus pilih, terus bayar deposit.

Kat bawah ni ada kos keseluruhan untuk kad jemputan ni sebagai panduan utk b2b yang stay kat area klang. No hidden charge ok.

Kos untuk Kad
Kad (RM 0.40 sekeping x 500) = RM 200
Sampul kad bercetak = RM 30
----------------------------------------------------
Total = RM 230
=============================
Kos Sekeping --> 0.46 sen sahaja

Kad jemputan versi bahasa melayu dah siap. Sangat puas hati, the output as expected. Yang tak expect tu, kad tu bau wangi..... suka! suka!.
Pandangan muka depan dan sampul kad bercetak

Map di belakang kad

The next day lepas nikah pi amik kad jemputan. Then another next day dah mula menjemput orang2 kampung di Sabak Bernam. Jemput orang jauh dulu. Untuk kawan2 pun ada yang dah pos. Sebelum kad siap, cik shu awal2 dah announce kat FB dan sms kawan2 mintak alamat. Bila kad dah siap, alamat dah ready dan boleh terus prepare untuk pos. Jadi sepanjang minggu lepas dan minggu ini sibuk mengedarkan kad jemputan.
Kad-kad untuk di kirim

Kad jemputan versi bahasa inggeris pun dah siap. Tempah kat tempat yang sama gak buat kad versi bahasa Melayu. Dapat discount RM10 daripada harga asal, sebab metarial yang dipilih dah habis, jadi digantikan dengan metarial yang lebih murah. Ape2 je la, tak leh demand sangat sebab semua last minute. Tapi alhamdulillah, we manage to arrange it. Kenapa ada 2 versi? versi bahasa inggeris tu untuk jemputan kawan2 Mr. Hubby, dia yang request nak bahasa inggeris sebab kebanyakan kawan2 dia juga bukan warganegara, tak faham bahasa melayu. Kawan2 dia akan dijemput hadir ke majlis yang akan diadakan di rumah cik shu sebab kami hanya adakan satu majlis sahaja.
Kad lipat 3 untuk versi bahasa inggeris

Untuk versi bahasa inggeris, cuma design yang macam ni je yang ada. Yang lain2 semua dah preprinted dengan malay wording. Cik Shu nak fully english, so terima je la.

No comments:

Post a Comment